Sinds 2018 werkt Reza vijf dagen in de week van 7 tot 11 bij de Albert Heijn in Dieren als kwaliteitsmedewerker. “Dat houdt in dat ik de winkel netjes en schoon houd, samen met twee collega’s. Ik ben verantwoordelijk voor de vloer. Om 7 uur pak ik de schrobmachine en schrob ik de hele winkelvloer. Daarna maak ik het koffiezetapparaat schoon. Belangrijk, want de klanten willen ’s ochtends wel een kop zuivere koffie.”
Ook al is Reza op papier kwaliteitsmedewerker, in de praktijk is hij veel meer dan dat. Reza: “Als ik bij de koffiemachine sta, maak ik enthousiast een praatje met de klanten. Dat vinden ze leuk. ‘Wat ben je vriendelijk’, zeggen ze dan. Er komen hier ook veel oudere mensen, ik merk dat ze het fijn vinden als ik vraag hoe het met ze gaat en of ze het allemaal kunnen vinden. Ik voel me een soort gastheer.”
Goed in je vel
Reza geniet het meest van het contact met de klanten, maar ook met zijn collega’s heeft hij het erg naar zijn zin. “We zijn een hecht team, iedereen praat met elkaar en stelt zich open op. Het helpt ook dat ik zelf goed in mijn vel zit nu. Na een hersenontsteking had ik een muur om me heen gebouwd: laat me met rust en zoek het lekker uit allemaal. Op een gegeven moment dacht ik: waarom gedraag ik me zo? Zo was ik nooit. Ik denk dat het ook door de medicijnen kwam, sinds ik die heb afgebouwd gaat het beter. Nu ben ik gewoon wie ik ben: een vrolijke, open jongen. Mijn collega’s en klanten waarderen mij daar om.”
En de toekomst? Daar denkt Reza heel makkelijk over. “Ik vind het helemaal goed zoals het nu is. Ik blijf doen wat ik doe, want dit is wat ik leuk vind.”